Subscribe Twitter

Isnin, 20 April 2009

YANG DIKEJAR BERJAYA KU KEJAR, YANG DIKENDONG BERCICIRAN

"Allah... terduduk kat tumpahan minyak rambut..! saya merungut..

"Alah.. sorry Sabiq, tu la, ada kerusi nak duduk kat lantai.." balas Firdaus dengan muka toye nya..

"Pinjam jubah Daus, banyak sangat tompokan ni.. macam panau baru baik je sekali tengok jubah ana ni" pinta saya..

"hah amek r dalam almari tu" dia menawarkan jubah kelabunya kepada saya.

Saya baru pulang dari mengajar mengaji seorang anak staff Petronas di Kompleks Petronas Sudan, kemudian singgah sebentar dirumah sahabat yang merangkap bilal surau kompleks untuk melepaskan lelah dan melayari internet secara percuma di rumah beliau, sebelum ke Masjid Ma'murah untuk mengikuti pengajian kitab Sunan Abu Daud pada hari semalam.

Dengan sepantas kilat saya memasukkan pendrive dan handphone kedalam kocek seluar, kemudian menyarung jubah dan terus berlari ke perhentian bas yang jaraknya lebih kurang 10 minit berjalan kaki. Sampai sahaja di perhentian tersebut, saya terus menaiki bas untuk ke Ma'murah. Saya perlu sampai sebelum Maghrib!

Bas bergerak perlahan dengan kekerapan berhenti yang mampu membuatkan mereka yang mengejar masa menjadi kecewa dan geram.. Setibanya saya di simpang ke Masjid Ma'murah, terus sahaja saya memetik jari untuk meminta diturunkan. begitu lah isyarat untuk memberitahu pemandu yang kita ingin turun.

Turun sahaja saya dari bas, saya terus menyeluk poket.. BOCOR!! dan alangkah cuaknya saya apabila handphone dan pendrive dah tak ada!!

"shadiq!! asma' !! ya kumsari!!" jerit saya kepada konduktor bas.mujur didengari.. saya terus mencari handphone dan pendrive saya, kalau-kalau tercicir didalam bas.. hanya pendrive yang ditemui.. handphone gagal ditemui!!

Pemandu bas bertanya.."Fi Syunuh..?" ( ada apa? )

saya menjawab, "talifoni masqut" (telefon saya jatuh)

Akhirnya saya mengalah.. saya turun dengan hampa dan terus menuju Masjid Ma'murah untuk mengikuti pengajian Sunan Abu Daud.. "ada rezeki jumpa lah tu.." getus saya.

Jemaah telah selesai menunaikan Maghrib, saya terus bergegas untuk mencari kalau-kalau ada jemaah masbuq.. Alhamdulillah selesai maghrib, saya terus duduk membuka kitab dan berusaha sedaya upaya tekun mendengar syarahan Syeikh Amin.. Walaupun hati masih bersedih..

Hari ini telah sampai ke bab yang membicarakan hadith-hadith berkenaan zakat fitrah dan diteruskan sehingga bab celaan orang yang cukup keperluan hariannya disudut makan pakai, tetapi masih lagi meminta-minta untuk mengecapi kehidupan yang lebih selesa!! ceh!! tak bermaruah langsung..!!

Seusai pengajian dan Isya', saya terus berjalan pulang kerumah yang memakan masa lebih kurang 10 minit juga.. "Alhamdulillah.." ucap saya lemah.. "sekurang-kurangnya aku dapat juga menghadiri pengajian walaupun kehilangan handphone.."

Yang di kejar berjaya ku perolehi, yang di kendong pula berciciran!!berkejar-kejar saya ke pengajian membuahkan setitis ilmu, handphone yang dikendong berciciran..hahaha..Alhamdulillah..

Yang pastinya ilmu yang diperolehi lebih berharga dari nilai sebuah handphone.. saya mesti menganggap hal ini sebagai ujian untuk meninggikan darjat saya di sisi Tuhan Arash.. Ya Allah jadikanlah kami dikalangan hamba-hambaMU yang sabar..

1 ulasan:

NurLuLu berkata...

Allah bersama orang2 yang sabar.

Catat Ulasan