Subscribe Twitter

Pages

Khamis, 16 April 2009

AYAM, DARUL QURAN, DAN SUDAN

"Makcik saya nak dua ketul boleh?"
"Saya nak kepak!"
"Saya nak paha !"
"kenapa saya punya ayam kecik??"

Kat Darul Quran dulu, dialog diatas adalah dialog yang sangat familiar kedengaran setiap kali hari khamis dan jumaat..kantin akan menyediakan juadah lauk ayam hanya pada hari Khamis dan Jumaat, tersengih sendirian pula bila teringat semula kisah ayam dan DQ's students.. hari yang dinanti-nantikan, lauk paling special di kantin DQ =) ada yang sanggup beratur dua kali untuk dapat ayam lebih!!

Kini setelah berada di Sudan, boleh dikatakan saban hari kami ( pelajar Malaysia ) makan nasi berlaukkan ayam, adakalanya diselang-seli dengan khoruf (kambing biri-biri ), wah! kelihatan mewah bangat kami ni ya hidup di Sudan? tak juga, selalu sahaja ada dikalangan kami yang kekeringan di tengah bulan, entah lah, boleh jadi ini yang dinamakan rezeki Allah..

Ayam di Sudan agak mahal berbanding di Malaysia, jika di Malaysia ramai yang merungut bila harga ayam melambung sehingga RM 7, di Sudan, harga ayam mencecah SDG 10 ( lebih kurang RM 20) entah mana datang rezeki Allah kurniakan.. Subhanallah..

Syukur pada Allah yang mengurniakan rezeki yang melimpah ruah pada hambanya.. tetapi sedikit dikalangan hambanya yang bersyukur.. kita selalu merungut tentang rezeki, kenapa orang lain dapat lebih, aku dapat sedikit.. kita sering bersungut dengan apa yang tiada pada kita, tetapi kita jarang bersyukur dengan apa yang ada pada kita..

Saya belum makan tengahari lagi hari ini, jam sudah menunjukkan 5.10 petang.. bersiap sdia wahai ayam!! aku nak makan kau ni..!!

0 ulasan:

Catat Ulasan