Subscribe Twitter

Isnin, 20 April 2009

YANG DIKEJAR BERJAYA KU KEJAR, YANG DIKENDONG BERCICIRAN

"Allah... terduduk kat tumpahan minyak rambut..! saya merungut..

"Alah.. sorry Sabiq, tu la, ada kerusi nak duduk kat lantai.." balas Firdaus dengan muka toye nya..

"Pinjam jubah Daus, banyak sangat tompokan ni.. macam panau baru baik je sekali tengok jubah ana ni" pinta saya..

"hah amek r dalam almari tu" dia menawarkan jubah kelabunya kepada saya.

Saya baru pulang dari mengajar mengaji seorang anak staff Petronas di Kompleks Petronas Sudan, kemudian singgah sebentar dirumah sahabat yang merangkap bilal surau kompleks untuk melepaskan lelah dan melayari internet secara percuma di rumah beliau, sebelum ke Masjid Ma'murah untuk mengikuti pengajian kitab Sunan Abu Daud pada hari semalam.

Dengan sepantas kilat saya memasukkan pendrive dan handphone kedalam kocek seluar, kemudian menyarung jubah dan terus berlari ke perhentian bas yang jaraknya lebih kurang 10 minit berjalan kaki. Sampai sahaja di perhentian tersebut, saya terus menaiki bas untuk ke Ma'murah. Saya perlu sampai sebelum Maghrib!

Bas bergerak perlahan dengan kekerapan berhenti yang mampu membuatkan mereka yang mengejar masa menjadi kecewa dan geram.. Setibanya saya di simpang ke Masjid Ma'murah, terus sahaja saya memetik jari untuk meminta diturunkan. begitu lah isyarat untuk memberitahu pemandu yang kita ingin turun.

Turun sahaja saya dari bas, saya terus menyeluk poket.. BOCOR!! dan alangkah cuaknya saya apabila handphone dan pendrive dah tak ada!!

"shadiq!! asma' !! ya kumsari!!" jerit saya kepada konduktor bas.mujur didengari.. saya terus mencari handphone dan pendrive saya, kalau-kalau tercicir didalam bas.. hanya pendrive yang ditemui.. handphone gagal ditemui!!

Pemandu bas bertanya.."Fi Syunuh..?" ( ada apa? )

saya menjawab, "talifoni masqut" (telefon saya jatuh)

Akhirnya saya mengalah.. saya turun dengan hampa dan terus menuju Masjid Ma'murah untuk mengikuti pengajian Sunan Abu Daud.. "ada rezeki jumpa lah tu.." getus saya.

Jemaah telah selesai menunaikan Maghrib, saya terus bergegas untuk mencari kalau-kalau ada jemaah masbuq.. Alhamdulillah selesai maghrib, saya terus duduk membuka kitab dan berusaha sedaya upaya tekun mendengar syarahan Syeikh Amin.. Walaupun hati masih bersedih..

Hari ini telah sampai ke bab yang membicarakan hadith-hadith berkenaan zakat fitrah dan diteruskan sehingga bab celaan orang yang cukup keperluan hariannya disudut makan pakai, tetapi masih lagi meminta-minta untuk mengecapi kehidupan yang lebih selesa!! ceh!! tak bermaruah langsung..!!

Seusai pengajian dan Isya', saya terus berjalan pulang kerumah yang memakan masa lebih kurang 10 minit juga.. "Alhamdulillah.." ucap saya lemah.. "sekurang-kurangnya aku dapat juga menghadiri pengajian walaupun kehilangan handphone.."

Yang di kejar berjaya ku perolehi, yang di kendong pula berciciran!!berkejar-kejar saya ke pengajian membuahkan setitis ilmu, handphone yang dikendong berciciran..hahaha..Alhamdulillah..

Yang pastinya ilmu yang diperolehi lebih berharga dari nilai sebuah handphone.. saya mesti menganggap hal ini sebagai ujian untuk meninggikan darjat saya di sisi Tuhan Arash.. Ya Allah jadikanlah kami dikalangan hamba-hambaMU yang sabar..

Khamis, 16 April 2009

AYAM, DARUL QURAN, DAN SUDAN

"Makcik saya nak dua ketul boleh?"
"Saya nak kepak!"
"Saya nak paha !"
"kenapa saya punya ayam kecik??"

Kat Darul Quran dulu, dialog diatas adalah dialog yang sangat familiar kedengaran setiap kali hari khamis dan jumaat..kantin akan menyediakan juadah lauk ayam hanya pada hari Khamis dan Jumaat, tersengih sendirian pula bila teringat semula kisah ayam dan DQ's students.. hari yang dinanti-nantikan, lauk paling special di kantin DQ =) ada yang sanggup beratur dua kali untuk dapat ayam lebih!!

Kini setelah berada di Sudan, boleh dikatakan saban hari kami ( pelajar Malaysia ) makan nasi berlaukkan ayam, adakalanya diselang-seli dengan khoruf (kambing biri-biri ), wah! kelihatan mewah bangat kami ni ya hidup di Sudan? tak juga, selalu sahaja ada dikalangan kami yang kekeringan di tengah bulan, entah lah, boleh jadi ini yang dinamakan rezeki Allah..

Ayam di Sudan agak mahal berbanding di Malaysia, jika di Malaysia ramai yang merungut bila harga ayam melambung sehingga RM 7, di Sudan, harga ayam mencecah SDG 10 ( lebih kurang RM 20) entah mana datang rezeki Allah kurniakan.. Subhanallah..

Syukur pada Allah yang mengurniakan rezeki yang melimpah ruah pada hambanya.. tetapi sedikit dikalangan hambanya yang bersyukur.. kita selalu merungut tentang rezeki, kenapa orang lain dapat lebih, aku dapat sedikit.. kita sering bersungut dengan apa yang tiada pada kita, tetapi kita jarang bersyukur dengan apa yang ada pada kita..

Saya belum makan tengahari lagi hari ini, jam sudah menunjukkan 5.10 petang.. bersiap sdia wahai ayam!! aku nak makan kau ni..!!

Ahad, 12 April 2009

PANAS YANG MENDIDIK

Musim sejuk telah melabuh tirai di Sudan.. cuaca panas mula menggila, hari ini, suhu yang dipaparkan di layar besar di bulatan Kubri ialah 50 darjah celcius!
Terasa mendidih otak ketika berjalan diluar rumah, hal ini benar-benar mendidik jiwa agar memikirkan kepanasan neraka yang maha dahsyat.
Rakyat Sudan yang kaya-raya telah mula meninggalkan bumi panas terik ini, mencari kesejukan di eropah. memang menjadi fitrah manusia..tidak suka dengan kepanasan..
Musim panas ada penghujungnya kelak, namun kepanasan neraka yang bersedia menyalai tubuh pemaksiat pula, tiada tahu penghujungnya.

Perjalanan yang tiada destinasi.

Cuba anda bayangkan anda sedang menaiki sebuah bas tanpa penghawa dingin untuk kesuatu tempat, tetapi jarak, destinasinya, tidak diberitahu, setelah 10 jam dalam bas, punggung pun dah panas dan melecet duduk didalam bas, peluh busuk telah beberapa kali direnjis dan dilap, emosi anda pasti terganggu dan tertanya-tanya! kemana kita nak dibawa ni? bila nak sampai ni!!

Emosi ahli neraka jauh lebih terseksa dan menderita, bilakah azab ini akan berakhir?? sampai bila kita akan diseksa, selama-lamanya!! selama mana? tiada kesudahan..
Bagi seorang yang mati dalam keadaan Muslim, andai dia diseksa kerana perbuatan maksiatnya, dia akan dimasukkan kedalam syurga setelah habis kelakuan jahatnya dibalasi, namun emosinya juga terganggu kerana dia tidak mengetahui bilakah penyeksaannya akan berakhir.
Penderitaan kepanasan dimusim panas yang sedang menggila ini ada kesudahannya kelak, secara aturannya,ia akan berakhir sekitar bulan 8 atau 9,Wallahua'lam.. Namun panasnya neraka tiada kesudahannya bagi mereka yang gagal mengelaknya di dunia ini.

Panas di Sudan ada lagi 'ashir(jus) yang boleh diteguk buat penghilang dahaga, kat neraka nak minum ape ye..nanah..air yang mendidih..peluh..yeeark..

"Ya Allah aku mohon dengan sepenuh hati ku, kurniakanlah aku redha dan syurgaMu.. Dan aku berlindung denganMu dari kemarahan dan nerakaMu YaAllah.."

Doa ini nabi saw ajarkan kepada kita untuk dibaca setelah selesai bacaan tahiyyat akhir sebelum salam..
Jika kepanasan di dunia ini pun dah tak tertanggung, bagaimanakah aku ingin menahan seksa nerakaMu..
Panas yang benar-benar mandidik..

Sabtu, 4 April 2009

MASAKAN RABU


MASAKAN RABU

Rindunya kat masakan mak, duduk di perantauan ni, tak dapatlah nak merasa lagi cili api mak, tempoyak, masak taucu.. yang dapat kat Sudan ni, sup ALBO, sambal UMAQ, masakan yang susah dikenal pasti namanya oleh IRFAN.. tapi semua pelajar Malaysia di Sudan ni, hebat-hebat memasak, memasak adalah antara punca pendapatan kami, pelajar di Sudan, memasak di Kompleks Petronas, majlis makan-makan di Kedutaan..
Di rumah Persatuan Pelajar Malaysia di Sudan, saya ditugaskan untuk memasak pada hari Rabu.. di awal-awal kedatangan saya ke Sudan, takutnya nak masak, diorang nak makan ke masakan aku ni..?(ye la, semuanya terer memasak)
Saya direkrut dan diajar memasak..tak lah canggung sangat duduk di dapur tu.. sekarang ni Alhamdulillah dah pun pandai masak cincai-cincai, Loqman kata,”campak je ape yang ada..” masak kurma,sambal ikan bilis, kari, lemak kuning,sup, masak kicap, cek mek molek, cok keria..antara yang pernah saya masak setakat ini..dan pada rabu yang lepas, terdetik pulak nak ambil gambar hasil masakan saya buat ke sekian kalinya..


Cok keria Sabiq..marilah cuba


Di sebalik tabir pembikinan cok keria


Bebola keledek yang siap dilenyek


ini pula Daging masak kicap..
Alhamdulillah..saya dah berani memasak.. balik Malaysia nanti saya nak memasak untuk mak dan ayah.. kelak saya juga akan berkeluarga, boleh jadi ini juga bakalan menjadi sebahagian tanda kasih sayang saya pada mak, ayah, dan bakal keluarga yang akan dibina kelak.. sebagaimana mak memasak untuk anak mak ini..memasak dengan penuh kasih sayang..
nasihat sahabat-sahabat kepada saya, masaklah dengan penuh keikhlasan.. pasti berbeza..

DIDIKAN SEKOLAH KEHIDUPAN


DIDIKAN SEKOLAH KEHIDUPAN

Teringat tentang novel ‘Ayat-Ayat Cinta’ karangan Habiburrahman, Fahri, hero ciptaan pengarang tersebut, berjuang mengharungi panas sekitar 39-41 darjah celcius, untuk pergi mendambakan diri mengorek khazanah ilmu di bumi Mesir.
Saya tersenyum sambil bermonolog, “ suhu macam tu tak lah panas sangat, di Sudan ni, itu suhu tengahari di musim sejuk ni..!”
Jika Fahri itu adalah insan di dunia realiti, saya memang akan mengaguminya, mencari sumber kewangan dengan menterjemah buku untuk menyara kehidupan di negeri orang..tidak merengek meminta simpati orang.. kehidupan seharian jika diteliti ada ‘ibrah yang boleh diambil.

PASAR YANG MENDIDIK
“Panasnye hari ni kan ayah?” keluh saya sambil mengupas bawang..
Balas ayah, “hmm..dah biase dah”
Tiba-tiba teringat bualan biasa saya dengan ayah di Pasar Peladang Kuala Kubu Bharu.. biasanya saya akan membantu ayah berniaga di waktu cuti sekolah ,menjual bawang, cili kering dan pelbagai lagi bahan kering yang lain. Dapat juga duit belanja di sekolah. Kami adik-beradik, angah, abg emi, abg dan, dan saya, memang dididik untuk tidak memiliki wang dengan senang, nak duit, cari sendiri! Bukanlah mak dan ayah langsung tak pernah memberi duit belanja, tapi kami tidak pernah dimanjakan dengan sogokan wang! Berpanas di pasar terbuka, ada lagi payungnya, tak lah terlalu panas.. mengajar kami erti kehidupan, belajar berniaga, belajar bermuamalah dengan ramai orang, pelbagai bangsa, peringkat umur, macam-macam jenis manusia yang anda boleh jumpa dipasar.

PASAR TEMPAT MAKSIAT??
Bukan di pasar sahaja, malah dimana-mana!! Benar susah dan sukar menjaga mata ketika di pasar, tetapi dunia hari ini menghidangkan seribu satu jenis pandangan maksiat tanpa perlu ke pasar..’ibrah dikutip, kebobrokan pasar dibuang semampu mungkin.

DIMANA HASILNYA??
Di Sudan saya berusaha untuk tidak bergantung dengan subsidi keluarga, saya berusaha mencari sendiri sumber kewangan untuk menyara hidup, membeli buku dan sebagainya, sehinggakan tiket saya ke Sudan juga saya usahakan sendiri.. tidak pernah saya lupakan, inilah didikan yang Allah kurniakan melalui ibu dan ayah sejak kecil.. terima kasih mak..ayah..

DAKWAH MEMERLUKAN KEBERANIAN BERMUAMALAH
“Kuranglah sikit harga dek..” kata seorang pelanggan.
“tak boleh la cik, cuba kalau saya mintak naik sikit harga yang saya letak ni?” provok saya..
“Berniaga tak boleh malu-malu” kata ayah..
“Ha mari-mari bawang sekilo seringgit..!” dan macam-macam lagi ungkapan penarik yang kita biasa dengar dipasar.. kelihatan mudah, cuba dulu baru tau mudah tak mudah!! Bukan mudah membuang perasaan segan untuk melakukan semua itu..
Begitu juga dakwah, keberanian bersuara, melontarkan pandangan dan berhujah menegakkan kebenaran,semuanya memerlukan keberanian membuang perasaan segan dan rendah diri yang tak kena tempat.
Keadaan ini juga menjadikan saya menjadi minat serba sedikit dengan ekonomi dan kewangan.. sebagaimana kata saydina Umar al-Khatab, “ jangan kamu berniaga di pasar kami melainkan kamu faham akan agama(hukum-hakam berkaitan jual beli)”

DIDIKAN YANG TIDAK TERNILAI
Saya amat ingin mencabar diri untuk lebih maju dan tidak terus berada di takuk yang sama.. kesempatan yang Allah beri untuk berada di bumi Sudan ini akan saya manfaatkan sepenuhnya untuk saya memajukan diri demi menjadi “die hard fan” Islam dan perjuangannya.. ilmu bukan sekadar di buku dan universiti, tetapi kehidupan anda adalah universiti yang lebih luas lagi dan banyak lagi yang belum diterokai..