Subscribe Twitter

Sabtu, 4 April 2009

MASAKAN RABU


MASAKAN RABU

Rindunya kat masakan mak, duduk di perantauan ni, tak dapatlah nak merasa lagi cili api mak, tempoyak, masak taucu.. yang dapat kat Sudan ni, sup ALBO, sambal UMAQ, masakan yang susah dikenal pasti namanya oleh IRFAN.. tapi semua pelajar Malaysia di Sudan ni, hebat-hebat memasak, memasak adalah antara punca pendapatan kami, pelajar di Sudan, memasak di Kompleks Petronas, majlis makan-makan di Kedutaan..
Di rumah Persatuan Pelajar Malaysia di Sudan, saya ditugaskan untuk memasak pada hari Rabu.. di awal-awal kedatangan saya ke Sudan, takutnya nak masak, diorang nak makan ke masakan aku ni..?(ye la, semuanya terer memasak)
Saya direkrut dan diajar memasak..tak lah canggung sangat duduk di dapur tu.. sekarang ni Alhamdulillah dah pun pandai masak cincai-cincai, Loqman kata,”campak je ape yang ada..” masak kurma,sambal ikan bilis, kari, lemak kuning,sup, masak kicap, cek mek molek, cok keria..antara yang pernah saya masak setakat ini..dan pada rabu yang lepas, terdetik pulak nak ambil gambar hasil masakan saya buat ke sekian kalinya..


Cok keria Sabiq..marilah cuba


Di sebalik tabir pembikinan cok keria


Bebola keledek yang siap dilenyek


ini pula Daging masak kicap..
Alhamdulillah..saya dah berani memasak.. balik Malaysia nanti saya nak memasak untuk mak dan ayah.. kelak saya juga akan berkeluarga, boleh jadi ini juga bakalan menjadi sebahagian tanda kasih sayang saya pada mak, ayah, dan bakal keluarga yang akan dibina kelak.. sebagaimana mak memasak untuk anak mak ini..memasak dengan penuh kasih sayang..
nasihat sahabat-sahabat kepada saya, masaklah dengan penuh keikhlasan.. pasti berbeza..

1 ulasan:

muhaidir berkata...

hehe...bukan sabiq sorang je pandai masak...

Catat Ulasan