Subscribe Twitter

Jumaat, 27 Mac 2009

USIA YANG BERKUALITI


Jika kita menghabiskan masa selama 8 jam sehari untuk tidur, ini bermakna kita telah menghabiskan 120 hari dalam setahun untuk tidur sahaja!!
Terharu saya ketika membaca secara ringkas tentang riwayat hidup Imam Nawawi, usianya ketika meninggal dunia hanya 45 tahun, namun betapa besar jasanya untuk agama, seluruh kehidupannya diserahkan untuk Islam.
Dimanakah masa untuk dibazirkan dan disia-siakan, apakah ada ruang untuk bersuka ria dan gelak terbahak-bahak.. bersediakah saya dan anda mengghadapi hari kematian?? Tiba-tiba persoalan ini menerjah benak pemikiran, namun adakah ianya disusuli dengan tindakan..
Tahun ini saya akan berusia 22 tahun, berapa banyakkah masa saya diserahkan untuk agama? berapa banyak pula untuk dunia yang serba serbi macam belacan ni..
Didalam sebuah hadith yangg sahih, Nabi s.a.w berwasiat kepada Muadz bin Jabal agar sentiasa berdoa setiap kali selepas solat, "Ya Allah bantulah aku untuk mengingatimu, bersyukur kepadamu dan melakukan amalan yang baik kepadaMU"..
Semoga tidur kita yang lama itu dalam keadaan yang sentiasa mengingati Allah, gelak terbahak kita itu dapat memastikan yang kita mampu juga bergelak ketawa di Akhirat.
Aqidah Islam mengajar kita untuk merancang, merancang kehidupan yang gemilang, berjaya didalam kehidupan sebagaimana kita diajar untuk merancang kematian yang manis, mati dengan kalimah tauhid.. itulah tiket kemenangan untuk percutian yang agung dan tiada tandingannya.. Syurga yang didalammya penuh dengan keredhaan Allah s.w.t...
Di negara kita hari ini, macam-macam kepeningan melanda, politik kotor yang tidak mungkin clorok, Fab mahupun Daia dapat menghilangkan kesan degil kekotoran itu, apakah matlamat kita dicipta? menjadi khalifah yang berjiwa hamba atau hamba yang berjiwa khalifah?? manusia bersungguh merebut jawatan dan pangkat, tanpa rasa kehambaan..
Tulisan yang terlalu ringkas, saya tak mampu meneruskannya

Rabu, 11 Mac 2009

CINTA DILUAR PERKAHWINAN UMPAMA MENGGARU KUDIS.



Apabila seseorang itu diserang penyakit kulit, tak kiralah kudis ke, kurap ke, apa-apa je lah, tangannya mesti tak reti dok diam..asyik nak menggaru je, memang sedap, syok je menggaru, tapi awas! Penyakit tu bukan boleh baik dengan menggaru, bahkan bertambah parah lagi!

Ahaks.. apa persamaannya dengan percintaan diluar perkahwinan? Ya ! ada persamaannya, pada saya lah, cinta tanpa ikatan ni memang semuanya indah..kentut geli frennya pun wangi, si buaya frennya punya bau ketiak macam bau kasturi.. makin lama makin indah dalam khalayan, hanyut dilambung ombak nafsu..tapi lagi lama barah ini akan kian bertambah parah! Jika ia tidak dinaik taraf kepada perkahwinan..

Begitulah perumpamaan yang saya nampak apabila melihat anak muda yang gatal bercinta.. boleh jadi saya juga pernah mengalami pengalaman ini.. kerana itu saya rasa macam nak tulis tentang hal ini..

Kini saya berada di Sudan, mengembara mencari bekalan perjuangan, fenomena bercintan-cintun ni turut menyerang remaja Sudan rupanya!! Tatkala malam menjelma, maka berpusu-pusulah jejaka dan jejaki bertebaran di taman-taman tepi jalan.. memadu asmara melepaskan rindu..

Tahukah anda, di Sudan, rumput memiliki nilai kormesial yang sangat tinggi di mata penduduknya, dimana ada rumput,disitulah adanya orang melepak, pasangan bercinta yang mendominasi rumput-rumput di Sudan!!

Pernah saya bertanya kepada guru al-Quran saya di Sudan ni, Syeikh Salih Abd Qadir namanya,”ustaz, ape ye punca pergaulan bebas dikalangan anak muda di Sudan ni?” katanya, antara punca utamanya ialah kos perkahwinan yang sangat tinggi..wah! antara punca yang lebih kurang sama dengan keadaan di Malaysia..

Perkahwinan disulitkan dan dipayahkan, zina dibiar dan dilihat sebagai biasa.. Al-Quran menyatakan perkahwinan menjadikan rezeki seseorang itu dimudahkan..jadi jika kita telah memiliki kemampuan untuk melunasi mahar(Mas kahwin), dan sedikit wang untuk melaksanakan walimatul urus, maka janganlah bertangguh..Namun bagi mereka yang tidak mampu lagi dalam urusan melunasi mahar, maka hendaklah bersabar sehingga Allah membuka pintu rezeki yang luas baginya..

Pendapat saya ini bisa disanggah, boleh jadi keluarga saya juga tidak akan bersetuju dengan pendapat ini,namun yakinilah janji Allah, tidak akan miskin dan melarat seseorang akibat perkahwinan..

Perkahwinan kerana Allah, natijahnya pasti baik..

Ahad, 8 Mac 2009

Tuhan itu Allah..

Isu lafaz Allah hendak diguna pakai oleh bukan muslim kelihatan hangat diperkatakan di Malaysia.. saya yang di Sudan ini bukan nak menyebok sangat untuk turut serta memberi komen, tapi saya cuba sentiasa untuk berfikir di pelbagai sudut dan bukan sekadar menjadi seorang pembaca berita, tetapi cuba untuk mengerah tenaga otak untuk menilainya dan menyatakan pandangan peribadi..
Apa jua maksud dan matlamat orang bukan Islam untuk turut menggunakan kalimah Allah dalam bible atau sebagainya,kita mungkin boleh membuat andaian mudah iaitu mereka ingin mengelirukan orang Islam..
Jika kita menyoroti kembali begitu banyak ayat didalam al-Quran yang menyebut tentang penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam di dalam al-Quran, mereka sentiasa menyatakan bahawa Allah yang mencipta dan mentadbir alam ini.. cumanya mereka mensyirikkan tuhan dalam hal pengabdian dan ibadah, hakikatnya, semua insan dimuka bumi ini, muslim atau kafir, telah menjadi fitrah bahawa setiap doa dan ibadah mereka ditujukan kepada Allah, samada mereka sedari ataupun tidak. Cuma yang membezakan antara muslim dan non muslim ialah cara ibadah dan penyembahan mereka..
Didalam surah az-Zumar, orang kafir menyatakan segala berhala dan sembahan mereka selain Allah hanyalah sebagai perantara atau orang tengah untuk mereka lebih mudah mendekati Allah.. Mereka mengaku dan memperakui bahawa tuhan itu Allah, namun mereka tersalah cara dalam soal aqidah ini. Ini yang membezakan aqidah muslim dan non muslim.. mereka mempersekutukan Allah dengan sembahan yang lain..
Juga hakikat yang perlu kita sedari, memang sedari dahulu orang kafir telah pun menggunakan kalimah Allah sebagaimana dinyatakan didalam al-Quran.. sehinggakan ketika zaman jahiliyyah lagi kalimah Allah telah digunakan oleh kaum musyrikin ketika bertawaf di kaabah, "labbaika allahuma labbaik.."tetapi dalam keadaan berbogel..cuma apabila isu ini ditimbulkan, berkemungkinan ada muslihat disebalik tuntutan itu..
Namun tidak pula saya ingin menyatakan tentang hal itu, saya lebih suka untuk melihat tuntutan itu sebagai suatu teguran betapa goyahnya iman dan aqidah majoriti muslim hari ini..
Boleh jadi perlu kita menentang terhadap mereka yang membuat tuntutan itu, yang pastinya mereka memang memiliki agenda tersendiri disebalik tuntutan itu, tetapi alangkah bagusnya tentangan itu disertai dengan muhasabah,meniliti semula kekurangan diri, kelemahan umat Islam itu sendiri, kepincangan gerak kerja dakwah,dan segala macam kecacatan yang ada dipihak muslim sebelum menyerang oran lain..
Perkemaskanlah kerja kita, tunjukkan keindahan Islam melalui keperibadian Muslim, kaum bukan muslim telah lama menggunakan kalimah Allah untuk merujuk kepada tuhan, masalah sebenar bukan pada mereka, tetapi kita. Bersatulah kita untuk memperkenalkan aqidah suci kepada saudara muslim kita yang lain, yang hanya Islam pada namanya sahaja, yang mengenal agama hanya ketika nak berkahwin dan kematian orang tua sahaja..hindarilah persengketaan dan perbalahan sesama kita wahai pejuang agama!!

Jumaat, 6 Mac 2009

Tegakkan Agama dalam Dirimu


Luis Moreno-Ocampo, the ICC prosecutor who called for an arrest warrant to be issued in July last year, said that al-Bashir must be arrested "to stop him from destroying evidence and committing new crimes".(sumber: al-Jazeera.net.)


Alhamdulillah kini hampir tiga bulan saya berada di bumi terik Sudan, pertama kali menghadapi situasi gawat sejak saya berada disini, presidennya, Omar Bashir ingin dibicarakan di Mahkamah Jenayah Antarabangsa( ICC ) atas kesalahan jenayah perang di Darfur. Sejenak termenung mengenangkan hal ini apabila saban hari masjid yang berdekatan dengan rumah saya menceritakan tentang hal waran tangkap keatas presidennya. Majoriti rakyat sudan mempertahankan pemimpin mereka, malah saya sebagai muslim juga turut menyokongnya, kalaupun al-Bashir bersalah, jangan dibiar barat yang menghakiminya.

Dunia benar-benar bersungguh-sungguh untuk menonjolkan keburukan dan kecelaan Islam dan Muslim, walhal dunia sebenarnya telah tidak mampu lagi untuk menafikan kebobrokan dan perangai syaitan yang ditonjolkan oleh Yahudi dan sekutunya keatas Palestin, mereka itu yang selayaknya dan sewajarnya dihukum dan dipersalahkan terlebih dahulu. Segala keburukan akan terus disandarkan keatas dunia Islam.. pahit pun, telan je la hakikat ni.. sapa suruh tak amal Islam dengan sebenar-benarnya.



Muslim hari ini benar-benar dilanda Wahan ( cintakan dunia dan takutkan mati ), sebagaimana yang disebut oleh baginda saw dalam hadith yang sahih. Musuh agama akan berusaha bermati-matian untuk mematikan langkah pejuang agama yang ikhlas, menjadikan perundangan Islam sekadar sebagai satu subtopik matapelajaran sejarah, bukan lagi perundangan agung..

Haruskah dunia Islam hari ini sekadar menuding jari ke pihak musuh dan menyatakan ketidakadilan dunia hari ini keatas muslim sejagat?

Ya!! mereka melakukan apa yang patut mereka buat, mereka bekerja bersungguh-sungguh untuk menentang kita di pelbagai sudut.
Lihat pula keadaan dipihak Muslim.. kita bekerja sambil lewa, mulut hebat mencanang kebangkitan Islam, demonstrasi jalanan, tapi mulut yang sama juga hari-hari mengunyah makanan buatan musuh.. kita hebat mengajak manusia kepada islam, tegakkan perundangan Islam dimuka bumi ini, tapi kita terlupa untuk menegakkannya didalam diri sendiri dan keluarga..
pening dan kerisauanku berterusan memikirkan hubunganku dengan Allah jalla wa ala..adakah telah benar-benar tertegak hukum Allah didalam jiwaku ini