Subscribe Twitter

Khamis, 29 Oktober 2009

SUDAN KAH ATAU RIYADH..SEBUAH MONOLOG..

Alhamdulillah, kini aku telah berada di Riyadh, menyambung pengajian diperingkat Ijazah sarjana muda di Universiti Imam Muhammad ibn Sa'ud al-Islamiyyah.. Seminggu sebelum aku terbang ke Riyadh, sempat berjumpa dengan orang yang saya ingin sangat jumpa, Ust mad (Ahmad Izzuddin ), beliau sedang menyambung pengajian di peringkat PhD di UIAM dalam bidang hadith, pesan beliau pada saya, " bagus mengaji di Saudi, tapi anta jangan beku lah... "

Hmmmm.. kelihatan ada benarnya kata-kata beliau, walaupun aku baru dua hari berada di kampus, dan mungkin terlalu awal untuk membuat penilaian.. Perasaan dihati juga tidak sama berbanding ketika pertama kali aku menjejakkan kaki di Khartoum yang menghidangkan seribu satu dugaan, tetapi perasaan aku terus gembira, walaupun hingga ke hari terakhir aku di Sudan, terus berhadapan dengan masalah, tapi, entah... cabaran yang mematangkan pemikiranku..

Berbanding Riyadh, entah kenapa perasaan kurang seronok sebagaimana pertama kali ke Sudan dan sepanjang berada di bumi panas itu.. boleh jadi aku memilih untuk ke Saudi adalah untuk memudahkan aku untuk melaksanakan haji, Jika di Sudan aku diduga Allah dengan kesusahan, tetapi hidup di Saudi, aku bakalan diuji dengan kemewahan pula barangkali.. Allahul musta'an...

Aku tidak ingin menghukum suasana disini terlalu awal, dan tidak pula berniat memburuk-burukkan tempat belajar aku yang baru ini..aku juga perlu buktikan yang kita mampu mencipta suasana, bukan sekadar mengikut arus suasana sekitar yang bisa membantutkan pemikiran dan ketajaman daya fikir.. Sudankah atau Riyadh, aku telah pun memilih Riyadh dan meninggalkan Sudan, jasadku telah meninggalkan Sudan, tetapi hatiku tetap punya ikatan aqidah dengan sahabat-sahabatku disana... Allah!!!

4 ulasan:

muhaidir berkata...

kirim salam kat jaa dan acap di sana...moga ukhuwah terus terpelihara...

Solehah bt Karim berkata...

salam...

moga dipermudahkan urusan enta di sana.

i'm no longer cato;patchi berkata...

ikatan aqidah yang terbina...moga kekal selamanya...good luck.

umaq_eiman berkata...

huhu gi haji karang jumpa dauh ngan irfan kalau korang semua leh gi laa harun pon nak gi akmal pon sibuk gak nak gi Bakri lagi osman mungkin pergi. utk asy Syabab taknak tulis ka>? tema wehdah Islamiyah keperluan Ummah.

Catat Ulasan