Subscribe Twitter

Pages

Ahad, 8 Mac 2009

Tuhan itu Allah..

Isu lafaz Allah hendak diguna pakai oleh bukan muslim kelihatan hangat diperkatakan di Malaysia.. saya yang di Sudan ini bukan nak menyebok sangat untuk turut serta memberi komen, tapi saya cuba sentiasa untuk berfikir di pelbagai sudut dan bukan sekadar menjadi seorang pembaca berita, tetapi cuba untuk mengerah tenaga otak untuk menilainya dan menyatakan pandangan peribadi..
Apa jua maksud dan matlamat orang bukan Islam untuk turut menggunakan kalimah Allah dalam bible atau sebagainya,kita mungkin boleh membuat andaian mudah iaitu mereka ingin mengelirukan orang Islam..
Jika kita menyoroti kembali begitu banyak ayat didalam al-Quran yang menyebut tentang penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam di dalam al-Quran, mereka sentiasa menyatakan bahawa Allah yang mencipta dan mentadbir alam ini.. cumanya mereka mensyirikkan tuhan dalam hal pengabdian dan ibadah, hakikatnya, semua insan dimuka bumi ini, muslim atau kafir, telah menjadi fitrah bahawa setiap doa dan ibadah mereka ditujukan kepada Allah, samada mereka sedari ataupun tidak. Cuma yang membezakan antara muslim dan non muslim ialah cara ibadah dan penyembahan mereka..
Didalam surah az-Zumar, orang kafir menyatakan segala berhala dan sembahan mereka selain Allah hanyalah sebagai perantara atau orang tengah untuk mereka lebih mudah mendekati Allah.. Mereka mengaku dan memperakui bahawa tuhan itu Allah, namun mereka tersalah cara dalam soal aqidah ini. Ini yang membezakan aqidah muslim dan non muslim.. mereka mempersekutukan Allah dengan sembahan yang lain..
Juga hakikat yang perlu kita sedari, memang sedari dahulu orang kafir telah pun menggunakan kalimah Allah sebagaimana dinyatakan didalam al-Quran.. sehinggakan ketika zaman jahiliyyah lagi kalimah Allah telah digunakan oleh kaum musyrikin ketika bertawaf di kaabah, "labbaika allahuma labbaik.."tetapi dalam keadaan berbogel..cuma apabila isu ini ditimbulkan, berkemungkinan ada muslihat disebalik tuntutan itu..
Namun tidak pula saya ingin menyatakan tentang hal itu, saya lebih suka untuk melihat tuntutan itu sebagai suatu teguran betapa goyahnya iman dan aqidah majoriti muslim hari ini..
Boleh jadi perlu kita menentang terhadap mereka yang membuat tuntutan itu, yang pastinya mereka memang memiliki agenda tersendiri disebalik tuntutan itu, tetapi alangkah bagusnya tentangan itu disertai dengan muhasabah,meniliti semula kekurangan diri, kelemahan umat Islam itu sendiri, kepincangan gerak kerja dakwah,dan segala macam kecacatan yang ada dipihak muslim sebelum menyerang oran lain..
Perkemaskanlah kerja kita, tunjukkan keindahan Islam melalui keperibadian Muslim, kaum bukan muslim telah lama menggunakan kalimah Allah untuk merujuk kepada tuhan, masalah sebenar bukan pada mereka, tetapi kita. Bersatulah kita untuk memperkenalkan aqidah suci kepada saudara muslim kita yang lain, yang hanya Islam pada namanya sahaja, yang mengenal agama hanya ketika nak berkahwin dan kematian orang tua sahaja..hindarilah persengketaan dan perbalahan sesama kita wahai pejuang agama!!

0 ulasan:

Catat Ulasan