Subscribe Twitter

Rabu, 11 Mac 2009

CINTA DILUAR PERKAHWINAN UMPAMA MENGGARU KUDIS.



Apabila seseorang itu diserang penyakit kulit, tak kiralah kudis ke, kurap ke, apa-apa je lah, tangannya mesti tak reti dok diam..asyik nak menggaru je, memang sedap, syok je menggaru, tapi awas! Penyakit tu bukan boleh baik dengan menggaru, bahkan bertambah parah lagi!

Ahaks.. apa persamaannya dengan percintaan diluar perkahwinan? Ya ! ada persamaannya, pada saya lah, cinta tanpa ikatan ni memang semuanya indah..kentut geli frennya pun wangi, si buaya frennya punya bau ketiak macam bau kasturi.. makin lama makin indah dalam khalayan, hanyut dilambung ombak nafsu..tapi lagi lama barah ini akan kian bertambah parah! Jika ia tidak dinaik taraf kepada perkahwinan..

Begitulah perumpamaan yang saya nampak apabila melihat anak muda yang gatal bercinta.. boleh jadi saya juga pernah mengalami pengalaman ini.. kerana itu saya rasa macam nak tulis tentang hal ini..

Kini saya berada di Sudan, mengembara mencari bekalan perjuangan, fenomena bercintan-cintun ni turut menyerang remaja Sudan rupanya!! Tatkala malam menjelma, maka berpusu-pusulah jejaka dan jejaki bertebaran di taman-taman tepi jalan.. memadu asmara melepaskan rindu..

Tahukah anda, di Sudan, rumput memiliki nilai kormesial yang sangat tinggi di mata penduduknya, dimana ada rumput,disitulah adanya orang melepak, pasangan bercinta yang mendominasi rumput-rumput di Sudan!!

Pernah saya bertanya kepada guru al-Quran saya di Sudan ni, Syeikh Salih Abd Qadir namanya,”ustaz, ape ye punca pergaulan bebas dikalangan anak muda di Sudan ni?” katanya, antara punca utamanya ialah kos perkahwinan yang sangat tinggi..wah! antara punca yang lebih kurang sama dengan keadaan di Malaysia..

Perkahwinan disulitkan dan dipayahkan, zina dibiar dan dilihat sebagai biasa.. Al-Quran menyatakan perkahwinan menjadikan rezeki seseorang itu dimudahkan..jadi jika kita telah memiliki kemampuan untuk melunasi mahar(Mas kahwin), dan sedikit wang untuk melaksanakan walimatul urus, maka janganlah bertangguh..Namun bagi mereka yang tidak mampu lagi dalam urusan melunasi mahar, maka hendaklah bersabar sehingga Allah membuka pintu rezeki yang luas baginya..

Pendapat saya ini bisa disanggah, boleh jadi keluarga saya juga tidak akan bersetuju dengan pendapat ini,namun yakinilah janji Allah, tidak akan miskin dan melarat seseorang akibat perkahwinan..

Perkahwinan kerana Allah, natijahnya pasti baik..

0 ulasan:

Catat Ulasan