Subscribe Twitter

Pages

Jumaat, 23 April 2010

Guru Agama..

Lazimnya, tiada teguran harus diajukan mengenai disiplin tatkala seseorang guru masuk ke kelas untuk mengajar. Para pelajar akan berdiri, memberi salam hormat kepada guru dan duduk setelah diizinkan.

Setelah para pelajar mengucapkan salam kepada guru tersebut, mereka beramai-ramai melafazkan doa yang berbunyi (dalam bahasa Arab), "rabbi -syrah lii shadrii, wa yassir lii amri, wahlul 'uqdatan min-lisaani, yafqahuu qaulii, waj'al lii waziiran min ahlii."

Itu kononnya doa untuk terang hati.

Doa tersebut dipetik daripada ayat-ayat al-Qur'an yang bererti, "Wahai Pemeliharaku, lapangkanlah dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah ikatan pada lisanku (lidahku), supaya mereka memahami ucapanku" (20:25-28).

Sekiranya para pelajar itu mengetahui maksud doa yang disuruh dilafazkan sebelum memulakan pembelajaran, tentu mereka akan menyuruh guru agama tersebut melafazkannya pula sebelum dia memulakan pengajarannya!

Demikian itu adalah satu contoh kekalutan dalam pendidikan agama yang terdapat di sekolah kita. Tentu ada yang lain.

Cerita diteruskan. Seorang murid perempuan balik ke rumah lalu memberitahu ibunya, "Emak, cikgu agama kata tuhan tu bodoh!" Ibunya kehairanan seraya bertanya, "Kenapa Ina cakap begitu?" "Sebab dalam ujian agama, Ina tulis satu daripada sifat tuhan ialah 'Tuhan itu pandai' tapi cikgu tanda salah!!"

Terdahulu daripada itu, semasa murid itu lebih kecil, dia telah menceritakan perihal Nabi Nuh dengan bahteranya. Dia memberitahu bahtera tersebut telah bocor lalu air masuk ke dalamnya. Nabi Nuh bersegera pergi ke tempat yang bocor itu lalu menampalnya dengan tahi matanya.
Apabila ditanya dari mana cerita itu didengar, dia menjawab, "Dari cikgu agama di sekolah."

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kelakauw ceritaw engkaw !!

Catat Ulasan