Subscribe Twitter

Ahad, 24 Januari 2010

Satu yang tiada sekutu

عن أبي الدرداء، رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "أيعجز أحدكم أن يقرأ في ليلة ثلث القرآن؟" قالوا: وكيف يقرأ ثلث القرآن؟ قال "قل هو الله أحد، تعدل ثلث القرآن.

Maksudnya, Dari Abu Darda' r.a, dari Nabi S.A.W bersabda ; Adakah seseorang antara kamu merasa lemah( tak mampu ) untuk membaca sepertiga al-Quran pada setiap malam? para sahabat berkata ; Bagaimana hendak membaca sepertiga al-Quran ( terasa susah ), baginda bersabda, قل هو الله أحد، menyamai sepertiga al-Quran.( riwayat Imam Muslim )


Senangkan? untuk top up pahala? berganda-ganda Allah menganugerahi pahala kepada kita. Ada ke diantara kita yang tak menghafal surah al-Ikhlas? Katakanlah yang Allah itu satu (esa).
Tapi jangan lupa yang syaitan tak pernah lupa untuk melupakan kita, ingat! jangan ingat Allah tak ingat kezaliman yang kita lakukan di muka bumi ini, perbanyakkanlah lantunan zikir dan mengaji al-Quran dan mengkajinya, semoga semuanya itu menjadi kaffarah dosa kita kepada Allah, samada sedar, separa sedar mahupun tak sedar.

Allah ampunkan dosa kami..tiada yang lebih bahagia bagi seorang insan daripada dosanya diampunkan Allah..

1 ulasan:

JHaZKiTaRo berkata...

salam dari bumi Dublin.. blog hopping.. rajin2, datang la ziarah blog hamba.. :)

Catat Ulasan