Subscribe Twitter

Khamis, 24 Disember 2009

KUBUR MASING-MASING

Firman Allah s.w.t ;Wahai orang yang beriman, keatas kalian ( jagalah ) diri kalian, tidaklah orang yang sesat itu memberi mudharat keatas kalian, jika kalian telah diberi hidayah ( al-Maidah :105) .
Adakah ayat ini menjadi hujah kepada aku untuk berteleku dan berdiam diri daripada menyampaikan dan menyebarkan ayat Allah? Dengan alasan, ahh..cukuplah aku jage solat aku, jemaah di masjid setiap waktu, puasa, gi haji, tak payah nak disibukkan mereka yang tunggang-langgang tu, merempit, tunggang arak, dedah sana-sini, tak sembahyang, ponteng puasa.., kubur kan masing-masing, mereka tidak memberi mudharat kepada aku.
Perhatikan ayat diatas dengan teliti, seolah aku terlepas dari bebanan dakwah..
tapi, sedarkah aku firman Allah s.w.t; "Dan takutlah fitnah yang bukannya menimpa kepada orang yang zalim secara khusus.. (al-Anfal :25 )
Jika aku tidak berusaha seupaya aku, kemungkinan Allah akan menurunkan azab secara umum, bukannya khusus kepada si zalim, ah, bahkan berdiam diri melihat kemungkaran di depan mata, malah hati juga tridak diselimuti kebencian terhadap kefasadan, bukankah itu juga zalim namanya..
Diri ini terus beralasan, alah, kebathilah dah tersebar luas, nak dakwah apa lagi? takde makna daah..Kau fikir je diri kau, kubur kau, usah kisah dan peduli orang lain, aduhai malangnya diri ini, bukankah dakwah itu perlu dilaksanakan walau tidak diterima masyarakat? Allah menceritakan hal ini didalam al-Quran ; "dan ingatlah, ketika satu kaum dikalangan mereka berkata, mengapa kamu menasihati kaum yang dibinasakan atau diazab oleh Allah dengan azab keras? Mereka menjawab, "agar kami mempunyai alasan (terlepas tanggungjawab) kepada tuhanmu, dan semoga mereka bertaqwa, setelah mereka(orang yang zalim) melupakan apa yang diingatkan, kami selamatkan orang yang melarang kejahatan dan kami timpakan kepada orang yang zalim dengan siksaan yang keras disebabkan mereka berbuat kefasikan."
Ayat diatas menggambarkan ahli kampung yang berpecah kepada 3 kelompok, kelompok yang pertama adalah pelaku maksiat, puak yang kedua pula ialah mereka yang mengingkari perbuatan maksiat tersebut dan berusaha mengubahnya, manakala kumpulan yang ketiga adalah geng yang berdiam diri dan berteleku, tidak melakukan maksiat, mencegahnya juga tidak, bahkan mereka berkata kepada kumpulan yang kedua berusaha dijalan dakwah; "untuk apa kamu menasihatikaum yang dihancurkan dan diazab Allah dengan azab yang dahsyat? kenapa kamu menegah mereka sedangkan kamu tahu mereka tidak akan mendengar ajakan kamu dan berhak mendapat azab tuhan akibat kezaliman mereka? tak da faedah pun tegahan kamu keatas mereka..jawab golongan kedua itu, "kami sekadar melaksanakan kewajiban amar maaruf dan nahi mungkar, dan kami serahkan urusan selepas itu kepada Allah, kami sekada mengajak pemaksiat itu agar meninggalkan maksiat dan bertaubat kepada ALlah, muda-mudahan mereka menerima dakwah kami.
Tiada lagi alasan..alah.. jika engkau malas, katakan malas, "aku tak da ilmu," ceh, tak kan langsung tak da, tak kan kalimah syahadah pun tak faham..dakwahlah dengan kemampuan masing2, kalau dah malas sangat, aku minta satu je pada diriku ini, tolonglah jangan tambah kemaksiatan dan kemungkaran di muka bumi ini, jika engkau malas mencegahnya...be a good muslim.. tapi, tolonglah, sekurang-kurangnya jadikanlah hati engkau benci kepada maksiat, jika hati telah tenang dan rasa biasa je dengan kemaksiatan, dimana lagi iman ingin bertapak..Allahul musta'an..

0 ulasan:

Catat Ulasan