Subscribe Twitter

Pages

Jumaat, 27 Februari 2009

BLOG OH BLOG






Apakah tujuan saya menulis blog? baik sangatkah saya untuk menulis blog berunsur keagamaan? atau sekadar nak menunjuk dan menzahirkan kebaikan demi menyembunyikan kejahatan dan kebobrokan sikap sebenar saya? atau apakah sekadar mengisi masa lapang? Allah.. bolehkah manusia menilai sikap seseorang melalui penulisannya?

Ruangan blog saya ini boleh jadi sekadar ingin dijadikan ruang berceloteh, dengan harapan saya menjadi orang yan lebih rajin membaca, mengkaji dan menganalisa maklumat secara adil dan terbuka, apa yang saya baca dan lalui akan cuba saya teliti dan teladani kemudian menyatakan komen mengikut kemampuan saya.. Juga diharapkan Allah memberi saya kesungguhan untuk sentiasa mengemaskini blog yang cuba diusahakan. Ini bermakna kesungguhan saya untuk mengemaskini blog ini menuntut kerajinan saya untuk menambah maklumat, dan ilmu pengetahuan melalui pembacaan dan kelas-kelas pengajian serta pergaulan dengan masyarakat sekitar.


Saya juga berharap melalui blog ini dapat dikongsi pengalaman saya yang sedikit ini agar saya sentiasa beringat dengan dosa lalu agar tidak terlupa untuk bertaubat..
Seperkara yang tidak kurang pentingnya adalah saya sangat berharap saya menjadi orang yang sentiasa berusaha untuk melakukan apa yang akan atau yang telah disampaikan melalui penulisan blog ini kelak. Sebagai contoh saya ingin menyatakan kejelekan mereka yang tidak menjaga matanya daripada melihat aurat wanita atau apa juga maksiat, adakah saya orang yang pertama yang meninggalkannya? atau saya hanya pandai berceloteh dan dan melontarkan ayat dakwah, namun dalam masa yang sama sayalah orang yang turut meminati hal kemaksiatan itu? tidak takutkah saya dengan ancaman Allah dan rasulNya didalam al-Quran dan hadith yang sahih berkaitan dengan perkataan dan percakapan tak serupa bikin ini?? inilah antara sebab kenapa terdetik ingin mula membangunkan blog.


Kenapa memilih kembara perjuangan..?


boleh jadi ianya dipilih kerana saya perlu menyedari bahawa kehidupan saya didunia ini adalah sebagai seorang pengembara yang perlu berjuang agar kembalinya saya kepada Allah diakhir pengembaraan kelak adalah suatu pengembalian yang mulia dan bermakna.. Alangkah ruginya andai kepulanganku kelak adalah suatu kepulangan yang sia-sia dan tiada nilai serta tiada apa yang boleh aku persembahkan dihadapan Allah jalla wa 'ala sebagai bukti yang aku juga adalah sebahagian daripada pejuang agama Allah. Sebagai memulakan usaha saya keatas blog ini, semoga Allah menilainya sebagai satu amal soleh yang bisa membantu untuk menyelamatkan saya daripada seksaan dan azab kubur dan neraka..saya ingin menjadi hamba Allah yang soleh, hambanya terselamat daripada fitnah wanita yang sangat memudharatkan insan yang sangat lemah imannya ini, menjadi anak soleh yang berbakti kepada ibu bapanya kerana Allah.
Semoga dengan kehadiran blog ini dapat membantu saya menjadi lebih rapat dengan tuhan sekalian alam dengan lebih rajin untuk beramal dan bermujahadah dengan perkara maaruf dan mengucapkan sayonara mungkar dan jahiliah, juga saya mengharap ini adalah suatu alternatif wasilah dakwah, kepada mereka yang 'terbaca' blog saya kelak, semoga ada manfaat yang dapat dikutip..=)

0 ulasan:

Catat Ulasan