Subscribe Twitter

Pages

Ahad, 20 Jun 2010

Sembang-sembang yang tidak sumbang


Alhamdulillah, selesai sudah imtihan, esok pulang bercuti selama tiga bulan.. dicelah-celah itu, banyak perbualan menarik yang aku sempat kongsi dengan sahabat pelajar dari pelbagai negara.


Ada yang sempat ku lihat, cara berfikirnya lurus, tiada bengkok-bengkok, yang totok salafinya tidak kurang, memuji barat juga tidak ketinggalan..


Paling kerap menjadi teman aku berbual dikala orang lain sibuk menelaah pelajaran; Rabbani, dari Niger ( negara yang terletak bersebelahan dengan Nigeria ).


Katanya, aku menunggu Amerika mendidik kerajaan negara aku sebagaimana Amerika mendidik Iraq dan Afghanistan, tergelak kecil aku dibuatnya dengan lawak tak kelakar tu.. katanya, hari ini kita dihina barat kerana kita tak memuliakan diri kita.. benar katanya..


sebagaimana kata Umar al-Khatab.." Allah Muliakan kita dengan Islam, jika kita mencari kemuliaan selain apa yang Allah telah muliakan kita, maka kita akan dihina oleh Allah"


Kami pantang berjumpa, di kantin, di masjid, mahu pun sebelum masuk ke dewan peperiksaan, pasti berbual panjang tentang perkara serius yang pastinya tiada kaitan dengan peperiksaan, dalam keadan santai dan bergurau, antara perkataannya yang best, orang di Saudi meninggalkan maksiat kerana takutkan hukuman, tapi di barat, muslim meninggalkan maksiat kerana takutkan Allah..hehe.. subhanallah..


Tanya aku padanya, kenapa kau seakan mengagungkan barat,? katanya, kerana barat mengikut apa yang Islam ajar dalam budaya kerja.. tak macam negara Islam, kau tengok sahaja budaya di Saudi, tak perlu aku hurai panjang..kau tengok sendiri..


hmm..jangan diikut budaya hidup buruk di barat,tapi banyak kebaikan disudut lain yang boleh dilihat dan dicontohi.. kata Dr. Sulaiman al-Yusof, pensyarah madah Adab,( beliau tinggal lama di Amerika, tak ingat berapa tahun) katanya, orang Amerika minum arak, berzina, tapi mereka bekerja danberdisiplin ketika bekerja, muslimin pula, minum arak, berzina tapi tak bekerja..




BUDAYA HIDUP BARAT ADALAH SPT SEBUAH KAPAL YANG SEDANG TENGGELAM DAN UMAT ISLAM BEREBUT-REBUT MEMBELI TIKET UTK MENAIKINYA -CAT STEVEN

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Muslim di Barat bukankah lebih teruji iman mrk? Dikala Islam dihina, ianya tetap digenggam... Di sana lebih jelas hitam n putihnya... Hanya pure-hearted people yg diberi petunjuk shj bakal menemui kebenaran sejati... Kita di Malaysia... sudahlah bercampur hitam n putih,,,, hati kotor plak tu, ASTAGHFIRULLAH...

Catat Ulasan