Subscribe Twitter

Pages

Isnin, 15 Februari 2010

Hira', Thaur dan Thaif

Alhamdulillah aku berjaya menjejakkan kaki di tempat pertama wahyu diturunkan beberapa hari lepas, 'ibrah yang menusuk dan menyusuk kalbu ketika berada di Gua Hira', selepas itu, terus sahaja bergerak ke Gua Thaur, yang menjadi tempat persembunyian baginda s.a.w dan Abu Bakar al-Siddiq ketika peristiwa hijrah umat Islam ke Madinah.

Penat mendaki, malamnya terlentang keletihan, perjalanan aku dari Riyadh ke kota Makkah kali ini bersama dengan Prof. Madya Dr. Habibollah bin Haron, Ja'a dan anak prof, Firdaus.

Keesokannya kami bergerak ke Thaif sebelum berangkat pulang ke Riyadh, hampir separuh hari kami mencari tempat dimana sejarah mencatatkan baginda s.a.w dilontar batu oleh penduduk Thaif, dan kisah anak muda pertama di Thaif yang menerima Islam, iaitu 'Addas.

Penduduk Thaif enggan memberi kerjasama mahupun memberi maklumat tentang kawasan dimana sejarah itu berlaku, tiada apa yang ingin dihairankan, mereka enggan memberi maklumat kerana malu dengan apa yang mereka lakukan terhadap utusan Allah yang mulia itu, walaupun kisah itu telah berlalu lebih 1400 tahun, mereka masih terkesan dengan apa yang telah mereka lakukan. akhirnya kami berjaya mendapatkan maklumat tentang kawasan tersebut melalui seorang ahli Madinah, sebelum kami berpisah dengan pakcik tersebut, beliau sempat berkata yang dia bukan ahli Thaif.. jadi sekali lagi tidak hairan, beliau membantu kami untuk mencari kawasan tersebut, Akhirnya kami berjaya sampai ke kawasan dimana baginda s.a.w dilontar, dan kebun anggur tempat baginda melepas lelah dan mengelak daripada terus dilontar. Dan disitulah pemuda yang bernama 'Addas, beliau adalah pemuda Nasrani yang berasal dari kaum Nabi Allah Yunus bin Mata, memeluk Islam.

Insyaallah aku akan memasukkan gambar sepanjang rehlah kami berempat, sebagai i'tibar buat diriku sendiri..Wallahua'lam..

1 ulasan:

Hanisah Safian berkata...

salam ziarah.
entri yg sangat menarik.. ;)

Catat Ulasan