Subscribe Twitter

Pages

Jumaat, 27 Mac 2009

USIA YANG BERKUALITI


Jika kita menghabiskan masa selama 8 jam sehari untuk tidur, ini bermakna kita telah menghabiskan 120 hari dalam setahun untuk tidur sahaja!!
Terharu saya ketika membaca secara ringkas tentang riwayat hidup Imam Nawawi, usianya ketika meninggal dunia hanya 45 tahun, namun betapa besar jasanya untuk agama, seluruh kehidupannya diserahkan untuk Islam.
Dimanakah masa untuk dibazirkan dan disia-siakan, apakah ada ruang untuk bersuka ria dan gelak terbahak-bahak.. bersediakah saya dan anda mengghadapi hari kematian?? Tiba-tiba persoalan ini menerjah benak pemikiran, namun adakah ianya disusuli dengan tindakan..
Tahun ini saya akan berusia 22 tahun, berapa banyakkah masa saya diserahkan untuk agama? berapa banyak pula untuk dunia yang serba serbi macam belacan ni..
Didalam sebuah hadith yangg sahih, Nabi s.a.w berwasiat kepada Muadz bin Jabal agar sentiasa berdoa setiap kali selepas solat, "Ya Allah bantulah aku untuk mengingatimu, bersyukur kepadamu dan melakukan amalan yang baik kepadaMU"..
Semoga tidur kita yang lama itu dalam keadaan yang sentiasa mengingati Allah, gelak terbahak kita itu dapat memastikan yang kita mampu juga bergelak ketawa di Akhirat.
Aqidah Islam mengajar kita untuk merancang, merancang kehidupan yang gemilang, berjaya didalam kehidupan sebagaimana kita diajar untuk merancang kematian yang manis, mati dengan kalimah tauhid.. itulah tiket kemenangan untuk percutian yang agung dan tiada tandingannya.. Syurga yang didalammya penuh dengan keredhaan Allah s.w.t...
Di negara kita hari ini, macam-macam kepeningan melanda, politik kotor yang tidak mungkin clorok, Fab mahupun Daia dapat menghilangkan kesan degil kekotoran itu, apakah matlamat kita dicipta? menjadi khalifah yang berjiwa hamba atau hamba yang berjiwa khalifah?? manusia bersungguh merebut jawatan dan pangkat, tanpa rasa kehambaan..
Tulisan yang terlalu ringkas, saya tak mampu meneruskannya

0 ulasan:

Catat Ulasan